fredag 23. oktober 2009

Uke 3 - Sosiale bokmerker

Til å begynne med fikk jeg ikke helt tak i hva dette kunne brukes til på en fornuftig måte, men jeg innså etterhvert at del.icio.us er til stor hjelp for å holde orden på utvalgte nettsteder. Denne gjør det dessuten mulig å ha med seg "nettstedsarkivet" over alt fra en hvilken som helst PC.

Tags
Tags er en utmerket måte å holde orden på våre bokmerker (nettsteder) da det er vi selv som legger inn disse. Tags er søkerord som gjør det lettere for oss å ketegorisere våre bokmerker, og gjør det dessuten mulig for andre å søke de opp. F.eks. kan vi på våre nettsider www.fredrikstad.kommune.no legge inn søkerord som "kultur", "Fritid", "Parkering", "Omsorg" og mye mer. Disse vil gjøre det lettere for brukeren å få treff.

Hva mer gjør Del.icio.us?
Del.icio.us hjelper oss også å dele våre utvalgte nettsteder med andre eller for oss å finne f.eks. venners spennende nettsteder. Del.icio.us gjør det enkelt for oss å oppdage de mest populære nettsteder for øyeblikket i spesifike kategorier.

Min utvalgte
For meg som er naturinteressert falt valget på denne fantastiske kampen om en bøffelunge i Afrika (YouTube) som jeg fikk treff på ved å søke på nature.

1 kommentar: